fredag 1 november 2013

Mera trädgårdbilder...och Happy Halloween!

 
I somras hittade jag tillbaka till mitt trädgårdintresse, ni vet ju att man ibland behöver ta en paus för att både fundera och hitta inspirationen. För 3 år sedan gjorde vi en till altan vid ladan där vi ofta sitter och dricker kaffe på sommaren. Den här sommaren har vi färdigställt en hel del småsaker som legat över oss. När vi la marksten runt altanen gjorde vi en rabatt där jag planterat en rosa klätterros och satt 2 funkior på vardera sidan. Ni kan också till vänster se en skymt av den andra rabatten som nu är den enda rabatten vid husvägg som finns kvar. De som fanns tidigare har jag grävt upp och sått gräsmatta eftersom vi kommer att bygga både plank och veranda där nästa år.



 
Här är det enda kortet jag hittade på frukostverandan! Kanske har lagt ut något tidigare? Här har vi gamla utemöbler i vitt. Lyktan köpt jag på Café Victoria i Umeå. Precis framför här är det en brunn inbyggd. Vi har gjutit en kant runtom och även lagt marksten ovanpå på den. Vi hade turen att hitta ett brunnslock (nedgrävt i marken...) med ett rostigt rör ovanpå som verkligen blev en vacker dekoration.
 

 
Har gjort en rabatt mellan den murade kanten och själva brunnen. Där har jag planterat blå iris och vita riddarsporrar. Längst bak på andra sidan brunnen sitter det vita rams.
 
 
 Ett fågelbad inhandlat hos Inger som driver butiken Borghällagård i Täfteå inte långt härifrån Sävar.

 
 Blå bolltistel som står sig vackert mot vit Flox.
 
 
En alldeles ny rabatt runt en av våra utebelysningsstolpar. Här har jag satt 2 funkior, 1 salvia, 2 lågväxande irisar i blått, 1 vit klätterros, 2 rosa bondpioner, 2 himmelsblå praktriddarsporrar, 2 rödbladiga silverax, 2 vita stormhattsranunklar och 1 daggkåpa. Tycker om kombinationen av färgerna blått vitt och rosa, Min tanke är att det kommer att bli temafärgerna i vår trädgård. Längtar tills nästa sommar då det växt upp lite mera!!
 

Humlestörarna fick flytta på sig i slutat av sommaren. Det kommer att bli ett plank mellan huset och friggeboden nästa sommar, så därför var det lika bra att de fick flytta på sig då för att hinna ta sig innan snön kommer.

Önskar er alla en trevlig Alla helgonshelg!!!!

1 kommentar:

  1. Underbara bilder, härligt med lite stänk av sommar :)

    Ha en fin kväll <3 Jennie

    PS. YANKEE CANDLE-tävling på min blogg :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails