tisdag 15 oktober 2013

Marksten i halvcirkelform


Här kommer några bilder från stenläggningen vi nästan är färdiga med, hoppas vi hinner med det sista innan snön kommer...Jag funderade länge på hur utformningen skulle göras, vilken sten och vilken färg det skulle vara på stenarna. Lyckades göra en ritning också på egen hand. Ritade också in små rabatter (rektangelformade) närmast väggen. Så här blev det!


Först grävdes det ut rejält och fylldes med grovt grus, sedan ett lager sand. Vi använde sedan en padda för att få det riktigt kompakt. Det blev halvstenar i två gråa nyanser. När det såg ut så här kom jag på att jag ville ha en rad till av den mörkgrå... Vi la en halvcirkel till så det blev 5 rader ljusare stenar mellan de 2 varven med mörkare stenar. Om ni förstorar den översta bilden ser ni hur det blev. För att hålla stenarna på plats la vi ner en tunn plåt istället för dyra kantstenar.


  Man avslutar med att borsta ut stenmjöl mellan stenarna. Jag tycker att min man gjort ett kanonjobb som fick det att stämma så bra!! Det sista stenarna ska nu kapas för att allt ska bli klart. Jag har i sommar målat om hela broräcket och nu när stenarna är på plats har jag målat om hela bron svart. Klokt att vänta eftersom allt grus har slipat bort mycket av den gamla färgen. Här saknas också en del av sista trappsteget som nu också är på plats. Superdupernöjd!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails