tisdag 14 januari 2014

Pizza med bl.a. Serranoskinka och mozarella

 
 Tänkte försöka lägga in lite goda recept då och då samt tips på goda viner.. Så här kommer ett!!


Har aldrig köpt pizzamix tidigare, köpte Kungsörnens på Ica. Kunde efteråt konstatera att jag lika gärna hade kunnat göra som vanligt. Man skulle ju ändå vispa torrjäst separat innan man blandade i mixen. Köpte 2 paket som räckte till 4 pizzor. Kavlade ut pizzorna och det fick precis plats 2 pizzor på varje ugnsplåt. 1 paket krossade tomater med basilika (Ica), som jag pressade 1 klyfta vitlök i, breddes ut först. Sedan på med riven ost. 3 pkt Serrano skinka, 1 burk svarta oliver, ett gäng körsbärstomater som halverades, 3 hela mozzarellaostar som delats i mindre skivor och sedan på hälften, klickade ut pesto och skjuts in i ugnen!! Sedan på med ruccolasalladen. Blev riktigt, riktigt gott!
Glömde fota vinet förstås, Cantina Zaccagnini. Lätt att känna igen med den lilla träpinnen som sitter på flaskan. Kan nog tänka mig att använda flaskan som ljusstake sedan, ser ett långbord i trädgården med en stor vit duk med ett par levande ljus i de här flaskorna framför mig.....
Här kommer mitt vanliga pizzadegsrecept, borde bli ungefär lika mycket deg:
1,5 msk olja, 1 pkt jäst, 3 dl ljummet vatten, 0,5 tsk salt och 7,5 dl vetemjöl.
Smula jästen, tillsätt vattnet och rör ut jästen. Tillsätt oljan och saltet och sist mjölet.
Gör den inte för hård. Ni vet väl att perfekta pizzadegar liknas med en mjuk bebismage :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails